Onderzoeksopdracht ‘Vrijheid’

In deze opdracht onderzoek je het aspect ‘vrijheid’.

Is vrijheid een illusie? Zijn we individuen met een vrije wil of zijn we
kuddedieren die onbewust en gedwee de groep volgen?
1. Onderzoek hoe de stopwoorden ‘eigenlijk’ en ‘gewoon’ in onze
spreektaal zijn binnengedrongen. Luister naar gesprekken,
neem ze op als je kan en kom je bevindingen presenteren voor de klas.

2. Ook als het om reclame gaat, worden we bestookt met stereotype
woorden. Verzamel zoveel mogelijk voorbeelden van reclame
waarin het woord ONTDEK voorkomt. Wat is je conclusie?
Waarom zouden reclames zo vaak dit woord gebruiken?

In dit filmpje kan je horen hoe vaak ‘eigenlijk’ wordt gebruikt door het
zangtalent Silke Mastbooms.

Affiches en reclame met ‘Ontdek’:

In dit reclamefilmpje is ‘ontdek’ duidelijk te horen.

Conclusie: Er wordt heel vaak ‘ontdek’ in reclameboodschappen gebruikt.
Het spoort de mensen aan om het product uit te
proberen, alsof het iets nieuws is, terwijl het al lang bestaat. Maar ik denk
dat het woord al zo vaak gebruikt is, dat de nieuwste
reclames ‘ontdek’ hebben vervangen met andere woorden zoals gevatte
slogans of een leuk verhaal.

Advertenties

~ door Eline Borms op mei 26, 2013.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: