Balansverslag

Ik heb sinds ik mijn leesautobiografie geschreven heb, twee jaar geleden, heel wat boeken verslind. Niet enkel voor school, maar ook voor plezier. Dit zijn voornamelijk fantasieboeken voor adolescenten. Meestal zijn ze niet zo moeilijk, maar desalniettemin heb ik ervan kunnen genieten.

De eerste reeks die ik heb gelezen sinds de leesautobiografie is de Erfenisserie. Het eerste deel heet Eragon. Dit boek had ik dan ook speciaal voor een opdracht gekozen: een bespreking van een verfilmd boek. Het was meteen een schot in de roos en ik heb dan ook de andere drie delen van de reeks uitgelezen: Oudste, Brisingr en Erfenis. De jonge schrijver Christopher Paolini heeft me geboeid gehouden van begin tot eind.

Daarna moesten we een blogje maken en literatuuractua posten. Hierdoor kwam ik terecht op een trailer van het verfilmd boek The Hunger Games, ook wel bekend als De Hongerspelen. De trailer sprak me aan en dus ben ik ook aan deze serie begonnen van drie boeken: De Hongerspelen, Vlammen en Spotgaai. Dit is één van de beste series die ik ooit heb gelezen, tot nu toe. Het is emotioneel, gruwelijk, realistisch, maar ook fantastisch en iedereen kan zichzelf zien in het hoofdpersonage Katniss Everdeen dankzij de goede schrijfkunsten van Suzanne Collins. Ik heb al mijn vrienden aangezet om de trilogie te lezen en daar bedanken ze me nog altijd voor.

Rond mei vorig jaar ben ik ook de Percy Jackson-serie beginnen lezen. Ook hier werd ik geprikkeld doordat er een film van geweest was en was ik benieuwd naar de boeken. Ik heb geen spijt gekregen. Samen met De Hongerspelen en Harry Potter staat Percy Jackson hoog op mijn lijst van favorieten. Er zijn vijf delen in deze serie: Percy Jackson en de Olympiërs: De bliksemdief, Percy Jackson en de Olympiërs: De Zee van Monsters, Percy Jackson en de Olympiërs: De Vloek van de Titaan, Percy Jackson en de Olympiërs: De Strijd van het Labyrint en het laatste deel Percy Jackson en de Olympiërs: De laatste Olympiër. Rick Riordan kan het zich soms niet laten om op Twitter af en toe de fans een beetje te plagen door geheimzinnige tweets de wereld in te sturen die mogelijk het plot zouden kunnen zijn van zijn volgend boek.

In de vakantie kreeg ik opnieuw honger naar een nieuwe serie en kreeg ik via het internet te horen over een vervolg op de Percy Jackson-serie: Helden van Olympus. De serie is jammer genoeg nog niet compleet. De eerste twee delen, Helden van Olympus: De verloren held en Helden van Olympus: Zoon van Neptunus zijn al uitgebracht in het Nederlands en heb ik al gelezen. Nu wacht ik nog geduldig op de vertaling van Heroes of Olympus: Mark of Athena, terwijl de Amerikaanse fans tot november moeten wachten op Heroes of Olympus: House of Hades.

Toen ik in oktober met Lise Vertongen naar de boekenbeurs in Antwerpen trok, kon ik me het hoegenaamd ook niet laten om weer aan een nieuwe serie te beginnen. De Divergent-serie. In zowel het Nederlands als het Engels zijn er nog maar twee delen van de trilogie uitgegeven: Inwijding (Divergent) en Opstand (Insurgent). Onlangs is de naam van het derde en finale boek van de serie prijsgegeven: Allegiant. Zowel Amerikaanse als Europese fans (waaronder ik) zitten vol spanning te wachten op het allesbeslissende slot van de meeslepende reeks die geschreven is door de nog zeer jonge Veronica Roth. Er is ook al bekend gemaakt dat de film van het eerste deel in 2014 zal uitkomen.

December is altijd een feestmaand. Voor mij is het dan nog dubbel zo feestelijk. Eerst mijn verjaardag en dan Kerstmis en Nieuwjaar. Mijn familieleden kennen mij blijkbaar erg goed, want de bons voor boeken vlogen me om de oren. Hierdoor maakte ik kennis met Kronieken van de Onderwereld-serie (The Mortal Instruments). Ook deze reeks heeft me bekoord. In augustus zal de eerste film, naar het gelijknamige boek uitkomen: Stad van Beenderen. Ik heb al drie delen van deze, tot nu toe, zesdelige reeks gelezen. Stad van Beenderen, Stad van Vuur en Stad van Glas. Deze reeks is geschreven door Cassandra Clare die onder andere ook de bestsellers Clockwork Princess en Clockwork Prince heeft uitgebracht in haar parallelle serie The Infernal Devices.

Daarna is het lezen van boeken een beetje uitgesteld geweest door schoolprojecten en sport. In de paasvakantie heb ik nog Kruistocht in Spijkerbroek van Thea Beckman gelezen en ik ben momenteel bijna klaar met The Time Traveler’s Wife van Audrey Niffenegger voor Engels.

Ik denk dat mijn leesvoorkeur nog altijd hetzelfde is zoals het vroeger was. Ik hou nog steeds van fantasieboeken en vooral voor tieners. Ik heb ook gemerkt dat die vaak in reeksen komen, dus mijn boekenplank staat vol met boeken van dezelfde series en schrijvers.
Ik heb deze boeken ook allemaal gelezen omdat ik ze graag lees, niet omdat het moet. Het is handig dat je die boeken dan kunt gebruiken voor schoolopdracht, maar het is geen prioriteit.

De top drie van mijn favoriete boeken is:

  1. De Hongerspelen – Suzanne Collins
  2. Percy Jackson en de Olympiërs: De Strijd om het Labyrint – Rick Riordan
  3. Harry Potter en de Relieken van de Dood – J.K. Rowling

Geschreven door: Eline Borms

~ door Eline Borms op mei 26, 2013.

Geef een reactie

 
