“Vlaamse boekenprogramma’s zijn te commercieel”

Er heerst een hardnekkig misverstand in de boekensector: Vlaanderen heeft de laatste jaren wel degelijk boekenprogramma’s gehad. Volgens een eerste studie over het onderwerp waren ze wel erg commercieel en Vlaams.

Dat er na ‘Wie schrijft die blijft’ in de jaren tachtig geen boekenprogramma’s meer zijn geweest op de Vlaamse televisie, is een misvatting. In de afgelopen vijf jaren waren er maar liefst negen: ‘Alles uit de kast’ (Eén), ‘Iets met boeken’ 1 en 2 (Canvas), ‘Paper Trails’ (Canvas), ‘Dag boek’ (Canvas), ‘Canvas Book Delivery’ (Canvas), ‘De gouden uil’ (Canvas), ‘Vreemdgaan met boeken’ (Vitaya) en ‘Z-Boek’ (Kanaal Z).

Lies Eelbode schreef vorig jaar met Vlaamse boekenprogramma’s op televisie (Universiteit Gent) de eerste wetenschappelijke studie over Vlaamse boekenprogramma’s. Haar conclusies zijn helder. Zo werd het vermoeden bevestigd “dat boekenprogramma’s steeds commerciëler worden, dat er bijna alleen gevestigde namen worden uitgenodigd en dat er in deze programma’s weinig kritische vragen worden gesteld.”

Eelbode is verrast over het ontbreken van interviews met buitenlandse auteurs. En dat terwijl de boekenbijlagen van de kranten wel veel wereldliteratuur brengen. “Het zou dus opportuun zijn voor een goed boekenprogramma om aan deze interesse te beantwoorden en buitenlandse auteurs op te nemen in zijn programmatie.” Ze stipt ook aan dat thrillers en graphic novels bijna niet aan bod komen in Vlaamse boekenprogramma’s.

Haar slotbedenking is cru: “In een poging om meer kijkers te lokken, kiezen recente boekenprogramma’s vaak voor een aanpak die de literaire waarde van het programma aantast. Zo kiezen veel programma’s ervoor om bekende Vlamingen een boek te laten voorstellen, om geen diepgravende vragen te stellen of om boekenprogramma’s uit te zenden die slechts enkele minuten duren.”

Eelbode pleit voor verder wetenschappelijk onderzoek. Zo zouden programma’s als ‘Friedl” op Radio 1 of ‘Uitgelezen’, het levende boekenprogramma van Vooruit, in de discussie betrokken kunnen worden. “Aangezien deze voorstellingen erg populair zijn bij het publiek, zou het interessant zijn om na te gaan wat de verschillen zijn met boekenprogramma’s op televisie.”

Canvas werkt momenteel aan twee nieuwe boekenprogramma’s: een literaire variant van ‘Belpop’ waarin telkens één auteur wordt belicht en ‘Man over boek’, een breed boekenprogramma met Pieter Embrechts.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Kunst-Literatuur/article/detail/1534397/2012/11/15/Vlaamse-boekenprogramma-s-zijn-te-commercieel.dhtml

Advertisements

~ door Eline Borms op november 19, 2012.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

 
%d bloggers liken dit: