Succesauteur stelt nieuw jeugdboek voor

Uitgeverij De Eenhoorn omschrijft het nieuw werk van Goeminne als een ‘young adult roman’, een boek voor 15-plussers, die vaak moeizaam de weg naar elkaar vinden. In dit geval tijdens een onstuimige relatie aan zee, met de wisselwerking van raken en geraakt worden.

Siska Goeminne stelde haar boek voor in het literaire centrum Letters & Co in Deinze. ‘Dit was geen toevallige locatie’, zegt ze, ‘Maar een keuze van het hart. Ik werd in Deinze geboren en ik groeide op aan een kronkelige Leie-arm in Olsene. Dit is mijn thuisregio, ook al ben ik jaren geleden naar Leuven verhuisd. Ik heb een goeie band met de Leiestreek: mijn jeugdherinneringen, de lessen aan de academie en mijn moeder die hier woont.Met Letters & Co heeft Deinze nu ook een prachtige, literaire basis. Redenen genoeg dus om hier mijn nieuw boek te lanceren.’

Siska (43) studeerde Germaanse Talen, werkte eerst aan de universiteit en later in een kinderboekenuitgeverij. In 2005 zette ze de stap naar een bestaan als voltijdse auteur. Intussen had ze in 2001 al Het Hoofd van Marieke uitgebracht en schreef ze luisterboeken, poëzie, kortverhalen en een jeugdroman.

Met haar werk Ik was een Steen werd ze genomineerd voor de Boekenleeuw 2009 en met Het Fantastische Verhaal van Ferre en Frie werd ze opnieuw genomineerd voor dezelfde prijs, maar ook voor de Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs.

Het Fantastische Verhaal van Ferre en Frie verweefde Siska zopas tot een muzikale vertelling waarmee ze binnenkort op de planken staat. Siska Goeminne is dus niet enkel auteur, maar ook vertaler en performer. ‘Een combinatie die me afwisseling, een brede horizon, blijdschap en vele contacten bezorgt.Er zit nog een luisterboek in de pijplijn met enkele bekende stemmen, zoals de jongens van Kommil Foo. En er komt ook een prentenboek uit met tekenaar Sieb Posthuma.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=KB3N9VQS

~ door Eline Borms op maart 15, 2012.

Geef een reactie

 
